Aplikacje mobilne dla deweloperów mieszkaniowych i rynku nieruchomości
Główne trendy w wykorzystaniu aplikacji mobilnych na rynku nieruchomości:
-
Aplikacje mobilne i wynajem nieruchomości
Absolutnymi liderami w segmencie wynajmu krótkoterminowego są Airbnb i jego „hotelowy” konkurent Booking.com. Wokół dużych graczy uformował się już startupowy ekosystem mniejszych usług. Na przykład brytyjski start-up pomaga nieprofesjonalnym właścicielom mieszkań znaleźć zakwaterowanie na stronach takich jak Airbnb. Dla zwykłego właściciela mieszkania ważne jest, aby otrzymywać czynsz i być ubezpieczonym od pozbawionych skrupułów gości. Firma zajmuje się wszystkimi problemami związanymi z robieniem zdjęć, zawieraniem umów, obsługą przychodzących zapytań, innymi słowy zajmuje się zarządzaniem powierniczym mieszkania.
Usługi online pomagają nie tylko w wynajmie mieszkania. Na przykład, korzystając z hiszpańskiej aplikacji możesz znaleźć w pobliżu pusty garaż, skontaktować się z jego właścicielem i za opłatą zaparkować w nim samochód, motocykl lub rower.
W przypadku najmu długoterminowego automatyzacja również jest w pełnym rozkwicie. Stworzona w USA aplikacja mobilna eliminuje powiązania pośredników w obrocie nieruchomościami poprzez wykorzystanie technologii blockchain i inteligentnych kontraktów. Usługa sprawdza przeszłość właścicieli i najemców, aby uniknąć oszustw, pomaga w zawieraniu prawnie właściwych umów.
Aplikacja mobilna pozwala zamieścić ogłoszenie o wynajmie mieszkania na wszystkich wiodących tablicach ogłoszeń jednocześnie, „łączy” wynajmującego i najemcę, minimalizuje ryzyko oszustwa, sprawdza, czy mieszkania należą do najemców, sprawdza najemców pod kątem długów i rejestrów karnych, pomaga w sporządzeniu i podpisaniu internetowej umowy o przekazanie.
-
Kupno i sprzedaż nieruchomości
Większość start-upów, które pozbywają się pośredników w branży nieruchomości, tworzy serwis lub aplikację mobilną, w której użytkownik przejmuje funkcje pośrednika w obrocie nieruchomościami: na przykład przegląda bazy danych w poszukiwaniu odpowiedniej opcji. Amerykańska firma poszła inną drogą: opracowała wirtualnego asystenta głosowego, który rozpoznaje ludzką mowę. Użytkownik komunikuje się z nim bezpośrednio w taki sam sposób, jak z „żywym” pośrednikiem w handlu nieruchomościami.
Roboty są interesujące, ale jest za wcześnie, by pożegnać się z pośrednikami w handlu nieruchomościami. W końcu większość rynku jest przyzwyczajona do pracy w staromodny sposób i komunikowania się z żywą osobą. Jednak na pewno możliwe jest zwiększenie efektywności pośredników w handlu nieruchomościami, lepsze budowanie procesów komunikacji z klientami oraz eliminacja zbędnych kosztów. W ten sposób działa brytyjska firma. W rzeczywistości jest to cyfrowa agencja nieruchomości, która wykorzystuje inteligentne algorytmy matematyczne do automatyzacji oceny kosztów i audytu obiektów, optymalizacji tras ruchu agentów i innych zadań. Szczególnie interesujące jest to, że od sprzedawcy pobierana jest stała prowizja, a nie procent od transakcji, więc pośrednicy w handlu nieruchomościami nie mają żadnego interesu w przedstawianiu kupującemu droższej oferty, aby zarobić więcej.
Jeszcze bardziej oryginalnym modelem biznesowym jest amerykański startup, który oparł się na tych, którzy są gotowi trochę zrezygnować z ceny (około 5% poniżej rynku) na rzecz szybkiego i bezproblemowego procesu sprzedaży. Kupuje masowo domy, samodzielnie wyceniając ich wartość, aby później przygotować je do dalszej odsprzedaży i znaleźć nabywców. Firma stworzyła również aplikację mobilną, dzięki której nabywcy mogą przeglądać dostępne nieruchomości w dogodnym dla nich czasie (zwykle w USA „dni otwarte” są organizowane raz w tygodniu i należy je wcześniej rezerwować).
Znalazło zastosowanie w sprzedaży i zakupie technologii wirtualnej rzeczywistości (VR). Kanadyjska firma zamiast tradycyjnych fotografii, które zwykle umieszcza się na jej stronie internetowej agencji nieruchomości, wykonuje wciągające trójwymiarowe fotografowanie obiektów na sprzedaż z efektem immersyjnym. Modeluje wirtualne spacery po mieszkaniach i budynkach, zamienia dwuwymiarowe rysunki lokali na modele 3D i tworzy filmy VR. Nie jest jeszcze jasne, na ile VR napędza sprzedaż, ale narzędzie do marketingu nieruchomości jest ciekawym i wygodnym narzędziem dla kupujących, którzy mieszkają w innym mieście i nie mogą osobiście przyjechać na nieruchomość.
-
Inwestycje w nieruchomości
Nieruchomości pozostają ważnym aktywem inwestycyjnym, co nie przeszkadza również w poprawie usług internetowych w tym segmencie rynku. Na przykład jedna z platform inwestycyjnych współpracuje tylko z dużymi inwestorami i osobami fizycznymi z dostępnym kapitałem 100 000 USD. Inwestorzy mogą bezpośrednio, bez angażowania agenta zarządzającego, wybrać konkretny przedmiot lub jego udział i przeprowadzić transakcję. Ze względu na bezpośredni dostęp do bazy obiektów pod inwestycje, przejrzyste procesy i tanie utrzymanie, platforma zebrała dość duże portfolio do zarządzania.
Inna platforma crowdfundingowa pomaga właścicielom domów w USA uzyskać pożyczkę pozabankową pod zastaw domu. Serwis znajduje właścicieli potrzebujących pieniędzy, a następnie zbiera pieniądze od kilku inwestorów online. Po zgromadzeniu kwoty pożyczki pożyczkobiorca otrzymuje pieniądze, po czym zaczyna je zwracać co miesiąc. Jednocześnie inwestorom wypłacane są odsetki w zależności od wielkości ich wkładu - pomniejszone o prowizję platformy. Zgodnie z tym schematem platforma zrealizowała już transakcje na łączną kwotę 900 mln USD.
Izraelski startup stara się zająć miejsce nie tyle pośrednika w handlu nieruchomościami, ile doradcy inwestycyjnego. Opracowana przez niego platforma analizuje rynek nieruchomości komercyjnych i prognozuje dynamikę stawki czynszu za dany obiekt, jego wartość rynkową za kilka lat, podpowiada, kiedy trzeba podnieść czynsz lub zaplanować inwestycje na remonty generalne. W tym celu serwis zbiera dane ze 130 źródeł i analizuje około 10 000 cech każdego obiektu na przestrzeni ostatnich 50 lat. Teraz platforma jest na etapie ostatecznych testów, ale gdy „dojrzeje”, stanie się potężnym narzędziem dla inwestora.
-
Wycena nieruchomości
Jednym z kluczowych celów automatyzacji jest minimalizacja zaangażowania człowieka w powtarzalne czynności. Szczególnie dużo takiej rutyny występuje w segmencie wycen nieruchomości: rzeczoznawca musi przyjść do nieruchomości, zrobić zdjęcia, zapoznać się z planem i dokumentacją techniczną, uzyskać informacje o miejscach parkingowych, lokalach pomocniczych, remontach, stanie technicznym systemy, materiały budowlane i wiele więcej. Następnie - sprawdzić wszystkie dane, obliczyć szacunkowy koszt, przygotować raport i wniosek.
Firma z siedzibą w Nowym Jorku rewolucjonizuje ten segment rynku dzięki inteligentnemu wyszukiwaniu i analizie Big Data. Automatycznie zbiera wszystkie niezbędne informacje o obiekcie z otwartych źródeł, oblicza wartość rynkową za pomocą specjalnego algorytmu, a także generuje standardowy raport z wynikami.
-
Przebudowa nieruchomości
W ostatnich latach na rynku pojawiły się usługi high-tech, które działają na przecięciu różnych nisz i segmentów. Jednym z najbardziej udanych i ciekawych z nich jest amerykańska firma. Przejmuje kontrolę nad poszczególnymi piętrami lub całymi budynkami opuszczonych, nierentownych centrów biznesowych wymagających remontu i przekształca je w przestrzenie coworkingowe, które następnie wynajmuje małym firmom, freelancerom i start-upom. Firma zbiera informacje o kierunku nasłonecznienia w pomieszczeniu, wilgotności, temperaturze i innych czynnikach za pomocą różnych czujników i czujników. Następnie analizuje to za pomocą AI i wyposaża obiekt zgodnie z zaleceniami, aby przyszłym najemcom wygodniej pracować w nowych biurach. Biznes szybko się rozwija: firma przebudowała i przekazała już prawie 300 nieruchomości w 75 miastach na całym świecie.
Podobne usługi, tylko w segmencie nieruchomości prywatnych, oferuje inny startup z Chicago. Działa w popularnej w Stanach Zjednoczonych niszy małych domów z mieszkaniami dla kilku rodzin. Inteligentna platforma przeszukuje rynek w poszukiwaniu opcji, które mają dobry potencjał inwestycyjny: jeśli zainwestujesz trochę w naprawy, możesz znacznie zwiększyć ich wartość rynkową. Algorytmy uczenia maszynowego analizują konkurencyjne oferty i na ich podstawie określają, w jaki sposób na cenę wpłynie np. wymiana kanalizacji lub instalacja zmywarki.
-
Rozwój cyfrowy
Big Data pomaga samym deweloperom uzyskać dane o tym, jakiego rodzaju nieruchomości są potrzebne, jakimi metrażami są zainteresowani ludzie i jakie mają możliwości finansowe. Pełną analitykę rynkową, szacunki, specyfikacje techniczne budowy obiektu, uwzględniające już wszystkie wymagania, można uzyskać dosłownie w krótkim czasie wykorzystując możliwości sztucznej inteligencji, która jest w stanie przetworzyć ogromną ilość informacji w celu podania żądanych danych.
Analitycy nie będą już potrzebni, menedżerowie produktu nie będą potrzebni, bo za to wszystko odpowiadać będzie technologia. Zarówno analiza Big Data, jak i różne inne zautomatyzowane algorytmy. Wczytujemy aktualne dane iw efekcie otrzymujemy prognozę naszych inwestycji.
Przyszłość nadejdzie wcześniej, niż się spodziewasz.