Czy Twoja firma potrzebuje aplikacji mobilnej?

Ilość urządzeń mobilnych na całej planecie jest zauważalna gołym okiem. Człowiek korzysta ze smartfona lub tabletu w domu i w pracy, w pociągu i samolocie, a nawet w samochodzie i łazience. Jest to przede wszystkim sprawne, a więc często wygodne. I prędzej czy później każda firma staje przed pytaniem: „Jak aplikacja mobilna może pomóc mojej firmie? Czy warto inwestować w rozwój?

Jeśli Twoja firma jest dużą korporacją, rozwój produktów cyfrowych zwykle nie stanowi problemu. Według Nielsen Group duże firmy mogą teraz pozwolić sobie na stworzenie natywnej aplikacji mobilnej, która kosztuje około 100 000 USD lub więcej.

Jeśli jesteś w segmencie średnich lub małych firm, to takie koszty są już dla Ciebie dość znaczące i będziesz się dobrze zastanowić, zanim zaangażujesz się w to przedsięwzięcie. W każdym razie najpierw ustal budżet, potem pomyśl o zasobach  i korzyściach.

Aplikacja mobilna na rynek masowy czy dla biznesu?

Aplikacje mobilne można tworzyć dla dwóch dużych grup użytkowników:

Zastosowania  aplikacji mobilnych na rynku masowym
Aplikacje mobilne na rynek masowy zazwyczaj realizują główne cele firmy związane ze  sprzedażą  produktu. W tym przypadku konsumentem  jest klient zewnętrzny, który wykonuje ukierunkowane działania w Twojej aplikacji mobilnej:

  • Kupuje od Ciebie towary i usługi (sklep internetowy, Uber);
  • Kupuje towary i usługi od twoich dostawców;
  • Wykorzystuje komunikatory do wykonywania połaczeń
  • udostęnia mobilne gry
  • realizuje szkolenia

Aplikacje mobilne dla przedsiębiorstw
W tym przypadku pracownik, dealer, kontrahent to Twój „klient wewnętrzny”, który wykorzystuje Twoją aplikację mobilną do wykonywania określonych funkcji biznesowych:

  • Wykonuje pracę w aplikacji mobilnej
  • Sprzedaje produkty dealera;
  • Sprzedaje usługi wysokospecjalistyczne;
  • Realizuje specjalistyczne funkcje biznesowe.

Zdefiniuj cele i zadania
Najpierw zdecydujmy dlaczego i dla kogo stworzymy aplikację mobilną?

  • Dla jakich grup (konsumentów czy pracowników) wykonamy aplikację mobilną?
  • Dlaczego tworzymy aplikację mobilną?
  • Jakie zadania rozwiążemy po wdrożeniu aplikacji mobilnej?

Lista kontrolna związana z wdrożeniem aplikacji mobilnych na rynek masowy
Jeżeli z aplikacji mobilnych będą korzystać konsumenci, należy odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Jakie funkcje będzie spełniać aplikacja mobilna?
  • Jak często konsumenci będą korzystać z aplikacji mobilna?
  • Jak aplikacja mobilna im pomoże?
  • Czym aplikacja mobilna będzie się różnić od obecnieni posiadanej strony internetowej? Czy jest jakaś funkcja, której nie można wykonać w mobilnej wersji witryny?  Aplikacja mobilna zwykle ma ograniczony zestaw ukierunkowanych funkcji, a zoptymalizowana witryna może być bardziej wydajna. Jednocześnie strona będzie wymagała mniej czasu na konserwację przez programistów. Jeśli aplikacja mobilna nie różni się znacząco od strony, to nie musisz tego robić.
  • Czy (i czy może?) konsument będzie korzystał z aplikacji mobilnej z powodu braku internetu?
  • Czy istnieją konkurencyjne aplikacje mobilne, z których już korzystają moi klienci?


Inwestycje czy wydatki?
Zazwyczaj tworzenie aplikacji mobilnej dla użytkownika końcowego wiąże się z osiągnięciem zysku. Nie zapominajmy o konkurencji. Obecnie średnio jeden użytkownik ma zainstalowanych ponad 10 aplikacji mobilnych. Liderami są aplikacje mobilne do gier, aplikacje mobilne z treściami wideo. Jednocześnie użytkownicy nie lubią płacić za pobieranie – na rynku dominują darmowe aplikacje.

Dlatego planując rozwój aplikacji mobilnej dla e-commerce i masowego użytku, zadamy więcej pytań:

  • Ile osób będzie korzystać z aplikacji mobilnej?
  • Czy aplikacja mobilna będzie opłacalna?
  • Z jakimi aplikacjami mobilnymi będziemy konkurować?
  • Czy przyszli użytkownicy aplikacji mobilnych są już istniejącymi klientami firmy, czy potrzebujesz pozyskać nowych?
  • Jakiego modelu monetyzacji będziemy oczekiwać po wdrożeniu aplikacji mobilnej?

Główne zagrożenia związane z wdrożeniem aplikacji mobilnej

  • Głównym ryzykiem aplikacji mobilnej jest brak popytu na rynku. 

Lista kontrolna dla firmowej aplikacji mobilnej
Jeśli z aplikacji mobilnej będą korzystać „klienci wewnętrzni”, pojawiają się podobne pytania:

  • Jakie funkcje (zazwyczaj więcej niż jedną) będzie wykonywać aplikacja mobilna?
  • Jak często konsumenci będą korzystać z aplikacji mobilnej?
  • Czym aplikacja mobilna będzie się różnić od obecnie działającej witryny WWW? Czy jest jakaś funkcja, której nie można wykonać w mobilnej wersji witryny?
  • Czy (i może?) konsument będzie korzystał z aplikacji mobilnej, jeśli nie ma internetu?
  • Czy klienci wewnętrzni będą pracować na własnych urządzeniach, czy trzeba je kupić i przekazać pracownikom? Jeśli pracownicy pracują na własnych urządzeniach, jakie są wymagania dotyczące ochrony danych?

Wiele firm przyjęło zasady BYOD (bring your own device), Model BYOD umożliwia pracownikom używanie osobistych smartfonów, tabletów, laptopów i urządzeń ubieralnych na potrzeby dostępu do danych przedsiębiorstwa z dowolnego miejsca.

Jakie treści korporacyjne otrzymają użytkownicy?

  • Czy aplikacja korporacyjna zwiększy konkurencyjność w krótkim i długim okresie?
  • Czy należy chronić aplikację mobilną przed konkurencją, jeśli zawiera know-how i rozwiązuje wewnętrzne problemy biznesowe firmy?

Inwestycje czy wydatki?
Rozwój korporacyjnej aplikacji mobilnej jest porównywalny z inwestycją w majątek trwały, a jeśli nie planujesz bezpośredniego zysku, musisz odpowiedzieć na pytania:

  • Ilu pracowników będzie korzystać z aplikacji mobilnej?
  • Czy produktywność pracowników wzrośnie?
  • Czy aplikacja mobilna będzie szybciej niż ludzie wykonywać swoje funkcje lub redukować błędy?
  • O ile aplikacja mobilna obniży koszty firmy?

Główne zagrożenia
Głównym ryzykiem korporacyjnej aplikacji mobilnej jest kiepski projekt na początku rozwoju, a co za tym idzie wysoki koszt wsparcia po wdrożeniu. 

Jak zmniejszyć ryzyko przy tworzeniu aplikacji mobilnej?

Najczęstsze błędy i zagrożenia podczas tworzenia aplikacji mobilnych są wspólne zarówno dla klientów, jak i programistów. 

  1. Nie ma jasno określonej głównej funkcji aplikacji mobilnej.
  2. Słaba architektura i projekt aplikacji mobilnej.
  3. Długi rozwój osobnych aplikacji natywnych na iOS i Androida. Niezrozumienie różnic w systemach operacyjnych. 
  4. Niezrozumienie ograniczeń (rozmiary urządzeń, ograniczenia interfejsu urządzeń iOS,  Android), dotyczących  projektowania UI / UX.
  5. Źle zorganizowane testy z użytkownikami końcowymi.
  6. Brak planów i budżetu na korektę aplikacji mobilnej.
  7. Brak planu i budżetu na wsparcie aplikacji mobilnej w oparciu o zmiany biznesowe, aktualizacje systemu operacyjnego i zmiany środowiskowe.

Pytania, na które musisz odpowiedzieć samodzielnie oraz z wykonawcami - programistami przed rozpoczęciem projektu:

  • Czy aplikacja mobilna wniesie wartość do Twojej firmy?
  • Czy to możliwe, że w Twoim biznesie nastąpi zasadnicza zmiana, która sprawi, że aplikacja mobilna będzie zbędna?
  • Ile lat aplikacja mobilna będzie działać bez zmian?
  • Ile powinienem wydać na roczne wsparcie aplikacji mobilnej?
  • Ile jesteś w stanie zapłacić za istotną zmianę funkcjonalności aplikacji mobilnej?

4 zasady zmniejszające ryzyko związane z tworzeniem i wdrożeniem aplikacji mobilnych 

Pierwsza zasada
Nie buduj aplikacji mobilnej niepotrzebnie
Jeżeli główne zadanie aplikacji jest doskonale rozwiązane przez serwis WWW, chatbot,  to nie zalecamy inwestowania w rozwój aplikacji mobilnej

Druga zasada
Weź pod uwagę potrzeby Twojego Klienta lub kwestie ziwązane z uproszczeniem i skróceniem procesów biznesowych.
Możesz stworzyć aplikację nastawioną na zaspokojenie potrzeb lojalnych klientów, a dzięki temu natychmiast po wdrożeniu uzyskać zwrot z użytkowania. Dobrym rozwiązaniem dla e-commerce jest udostępnienie swoim stałym klientom wygodnego Konta Osobistego z historią zakupów i opiniami z Twojej firmy. 

Trzecia zasada
Pierwszy MVP
MVP z ograniczonym zestawem funkcji, testowanie może być dobrym rozwiązaniem, szczególnie w przypadku masowej aplikacji mobilnej.

Czwarta zasada
Aplikacja mobilna dla wielu platform
Jednym ze sposobów na ograniczenie ryzyka jest stworzenie wieloplatformowej aplikacji na Flutter. Takie podejście przyspiesza proces rozwoju i oszczędza budżet 

Nasza lokalizacja

Agencja Interaktywna  Web Wizard.com
rok założenia 2000


52-220 Wrocław, ul. Gen. Grota-Roweckiego 8/10
NIP:        PL 899-142-54-65
REGON:   932899803

kontakt telefoniczny w godzinach 8.30 - 16.30

tel.    +48 71 346 29 73
tel. kom.  +48 502 387 145

 

Formularz kontaktowy

Od nawiązania kontaktu z Nami, dzieli Cię Tylko jeden krok, który może być początkiem długoletniej współpracy.
Z pewnością szybko ulegnie zapomnieniu treść przesłanej korespondencji, ale nigdy nie zapomnisz tego jak się czułeś podczas współpracy z nami.

Zaczynamy?

 

*

Przeglądaj Dodaj plik

Podanie powyższych danych jest dobrowolne, przy czym podanie adresu e-mail jest niezbędne do uzyskania odpowiedzi. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo dostępu do treści jej danych osobowych oraz możliwość ich poprawiania lub usunięcia.

Administratorem danych osobowych jest Agencja Interaktywna Web Wizard.com z siedzibą we Wrocławiu, ul. Gen. Grota-Roweckiego 8/10, 52-220 Wrocław prowadząca działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nr 1661331 z dnia 13.03.2003, REGON: 932899803, e-mail: biuro@webwizard.com.pl

Dane osobowe zawarte w powyższym formularzu będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce prywatności.