Przegląd głównych trendów na rynku aplikacji mobilnych

W czasie pandemii użytkownicy wydali na aplikacje mobilne 111 mld USD - o 30% więcej niż w 2019 r. Oczekuje się, że dynamika wydatków będzie w przyszłości rosła w wolniejszym tempie. Wynika to z faktu, że niektórzy konsumenci wracają do swojego dotychczasowego trybu życia. 

Do końca 2020 r. wzrost liczby pobrań odwrócił tę tendencję: liczba usunięć wzrosła o 10%. Najczęściej użytkownicy rezygnowali z usług dostawy jedzenia. Niemniej jednak ponad 75% respondentów badania McKinsey nie planuje zmiany swoich nowych nawyków nawet po zniesieniu wszystkich ograniczeń. Dotyczy to także wzorców korzystania z gadżetów i aplikacji.  

Firma Sensor Tower przewiduje, że wydatki użytkowników na zakupy w aplikacjach i model subskrypcyjny będą rosły w tempie 19,5% w ciągu najbliższych pięciu lat i osiągną poziom 270 miliardów dolarów - 2,5 razy więcej niż w 2020 roku. Tymczasem dynamika App Store będzie wyższa i wyniesie 21%, w porównaniu do 17% w Google Play.

Dalszy wzrost rynku jest napędzany przez czynniki długoterminowe:

Zmiana zachowań konsumenckich w kierunku mobile-first oraz priorytetowe traktowanie kanałów internetowych. Obecnie ponad połowa czasu spędzanego w Internecie pochodzi z gadżetów mobilnych. Dla programistów oznacza to, że każda aplikacja musi być zoptymalizowana pod kątem jak największej liczby urządzeń. 

Wzrost liczby urządzeń mobilnych i rozpowszechnienie szybkiego Internetu we wszystkich regionach. Według We Are Social i Hootsuite, wzrost liczby użytkowników smartfonów wyniósł w ubiegłym roku 2,4%. Do 2023 r. ponad 70% ludności świata będzie miało połączenie z siecią komórkową. Analitycy Cisco szacują, że za dwa lata niemal tyle samo osób będzie miało dostęp do Internetu - w 2019 r. tylko co druga osoba miała taką możliwość. Szybkość połączeń wzrośnie o około 50%, między innymi dzięki wprowadzeniu technologii 5G. 


Utrwalanie się nabytych nawyków.

W czasie pandemii wielu użytkowników odkryło nowe kategorie zastosowań (e-com, zdrowie, rozrywka, edukacja, praca itp.). Na przykład w samej Europie liczba pobrań różnego rodzaju planerów, trackerów i innych aplikacji biznesowych wzrosła o 132%, podczas gdy wydatki na mobilne aplikacje zdrowotne i fitnessowe skoczyły o rekordowe 70%. 

Najważniejsze trendy konsumpcyjne w zastosowaniach

Chociaż w ciągu najbliższych pięciu lat rynek powróci do tempa wzrostu sprzed kryzysu, jego struktura ulegnie radykalnej zmianie. Istnieją trzy główne wektory:

Więcej osób będzie płacić za subskrypcje

Obecnie przychody firm zajmujących się tworzeniem aplikacji mobilnych z płatnych funkcji są drugie co do wielkości po przychodach z reklam i stanowią 30% całkowitych przychodów. Ogólnie rzecz biorąc, model subskrypcji odnotował 56% wzrost przychodów w 2020 r.

W przyszłości model subskrypcji zostanie prawdopodobnie zaadaptowany przez większość aplikacji. Modele subskrypcyjne mają na celu oferowanie użytkownikom coraz większych korzyści: dostęp do wszystkich platform, programy lojalnościowe, treści dostępne tylko dla subskrybentów itp.

Aplikacje niezwiązane z grami po raz pierwszy będą zarabiać więcej
Według raportu State of Mobile 2020, gry stanowią 70% wydatków użytkowników aplikacji. Analitycy Sensor Tower sugerują jednak, że już w 2024 r. przychody z działalności niezwiązanej z grami w App Store przewyższą przychody z działalności konkurencyjnej - 86 mld USD vs 73 mld USD, a w 2025 r. różnica ta wyniesie prawie 30 mld USD.

Już teraz najbardziej dochodową kategorią, która działa w modelu Freemium (podstawowa funkcjonalność za darmo, zaawansowana funkcjonalność za pieniądze), można nazwać aplikacje zdrowotne i fitness.

Redystrybucja geografii wydatków

Cyfryzacja i rozwój Internetu mają charakter globalny, ale firma Cisco uważa, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynki Azji Południowo-Wschodniej, Bliskiego Wschodu i Afryki będą rosły szybciej niż rynki Chin i Ameryki Północnej, i to na obu platformach.
Opóźnienia z lat ubiegłych zostaną szybko nadrobione.

Według Sensor Tower, liderem wzrostu wydatków użytkowników do tego czasu będzie Europa, gdzie 11 krajów wygeneruje 42 miliardy dolarów przychodu, czyli około jednej szóstej rynku globalnego. Warto o tym pamiętać w przypadku startupów, które początkowo koncentrują się na rynkach zagranicznych lub planują ekspansję w swojej strategii rozwoju.

Rosnąca popularność modelu subskrypcji, utrwalanie się nowych nawyków i dalszy rozwój globalnych trendów będą stanowić podstawę do wzrostu kapitalizacji niektórych kategorii niezwiązanych z grami w ciągu najbliższych pięciu lat:

Rozrywka (10%)

Jeśli wierzyć wynikom badania McKinsey'a, praktyka dystansu społecznego będzie prawdopodobnie kontynuowana także po zakończeniu epidemii.  Częściowo z tego powodu będą się rozwijać aplikacje internetowe nastawione na rozrywkę, do których w taki czy inny sposób lgnie pokolenie zoomerów.

Dotyczy to w szczególności serwisów streamingowych, takich jak Twitch i TikTok, które w czasie kwarantanny przekroczyły próg dwóch miliardów pobrań. Dzięki temu nie tylko utrzymają młodych odbiorców, ale także będą nadal angażować starsze pokolenia. 

Zdjęcia/wideo (8%)
Sprzedaż odzieży i mody w 2020 r. spadła średnio o 5 do 40% w porównaniu z poprzednimi latami, natomiast moda cyfrowa i cyfrowe metamorfozy zyskały na popularności. Wraz z rozwojem technologii NFT (non-fungible token) trend ten stanie się odrębną gałęzią przemysłu.  

Aby utrzymać swój wizerunek w sieci, potrzebne są narzędzia do tworzenia i przetwarzania kreatywnych zdjęć i filmów. Możliwości nowoczesnych aplikacji graficznych pozwalają nie tylko na wykonanie szybkiego makijażu na potrzeby rozmów i konferencji online, jak w przypadku rozwiązania firmy L'Oreal, ale także otwierają możliwości realizacji śmiałych, kreatywnych projektów, takich jak cyfrowy makijaż wizażysty Artema Lyalkina czy Jeffrey Star (NFT Collection). 

W nadchodzących latach aplikacje graficzne będą ewoluować pod wpływem cyfrowego przemysłu mody i sztucznej inteligencji.

Media społecznościowe (7%)

W ciągu ostatniego roku liczba użytkowników sieci społecznościowych wzrosła o ponad 13%, a każdy z nich spędza średnio 3,7 godziny dziennie na oglądaniu zdjęć i czytaniu postów znajomych. Tak więc, mimo całej popularności innych typów aplikacji i rekordowego wzrostu ich rentowności, większość użytkowników smartfonów najczęściej korzysta z sieci społecznościowych. 

Potencjał tej kategorii jest jeszcze daleki od wyczerpania. Wystarczy spojrzeć na pojawienie się w zeszłym roku ClubHouse, aplikacji do mediów społecznościowych, która łączyła różne mechanizmy: tablice zainteresowań jak Pinterest, komunikację głosową jak komunikatory i sale konferencyjne jak Zoom. Po tym, jak kilka znanych osobistości medialnych ogłosiło na początku tego roku, że zapisało się do sieci społecznościowej, liczba pobrań skoczyła z 3,5 mln na całym świecie do 10 mln w ciągu jednego tygodnia. 

Prawdopodobnie w przyszłości powstanie więcej niż jeden projekt hybrydowy, który osłabi klasę Facebooka. Tym bardziej, że sieci społecznościowe stopniowo stają się obiecującym kanałem sprzedaży. Według prognoz firmy ResearchAndMarkets rynek handlu społecznościowego będzie szybko rósł w ciągu najbliższych siedmiu lat, w tempie 30% rocznie, osiągając na koniec tego okresu wartość ponad 600 miliardów dolarów. 

Styl życia/Lifestyle (5%)

Do tej grupy należą aplikacje, które pomagają w wykonywaniu ważnych zadań, od zdrowego odżywiania, przez randki, po rozrywkę. Samoopieka, która w ostatnich latach stała się bardzo popularnym trendem na całym świecie, będzie się jeszcze bardziej umacniać w świecie postkonsumenckim. 

Aplikacje mobilne ograniczyły niektóre z typowych praktyk związanych z dbaniem o zdrowie. Na przykład, według Criteo, prawdopodobieństwo pobrania aplikacji mobilnych służących do łagodzenia stresu podczas samoizolacji było o 32% wyższe. Jeśli chodzi o sport, to na przykład aplikacja Nike Training Club zwiększyła popyt o 150%.

Dystans społeczny i ogólna tendencja do przenoszenia komunikacji do sieci będą kluczem do dalszego rozwoju aplikacji randkowych. W ubiegłym roku liczba odbiorców usług wzrosła o 7,5%, osiągając poziom 320 mln osób. Główną tendencją w tej kategorii są stale rosnące wymagania dotyczące bezpieczeństwa uczestników. Na przykład serwis Bumble zmienił zasady umawiania się na randki, oddając inicjatywę kobietom, a także wprowadził uwierzytelnianie użytkowników, aby zwiększyć bezpieczeństwo.


Jak stworzyć produkt, który odniesie sukces na rynku aplikacji mobilnych?
 

Analizuj, jak zmieniają się zwyczaje użytkowników

Spędzają coraz więcej czasu w serwisach społecznościowych i korzystają z usług lifestylowych, ale regularnie odinstalowują niepotrzebne aplikacje i korzystają z ograniczonego zestawu aplikacji. W odpowiedzi na to wiele firm tworzy superapps - bogate w funkcje platformy mobilne o szerokim wachlarzu możliwości.

Mono-aplikacje, które rozwiązują jedno zadanie, należą do przeszłości. Zastosuj modułowe podejście do rozwoju: niektóre funkcje z czasem znikną, zastąpią je nowe, a wyzwaniem dla firmy jest szybkie reagowanie na zmieniający się program.

Obserwuj trendy, ale nie traktuj ich dosłownie

Na przykład dynamicznie rozwijająca się sieć społecznościowa Clubhouse nie oznacza, że musisz od razu uruchomić jej odpowiednik. Na przykład zainteresowanie aplikacją obecnie spada i mało prawdopodobne jest, aby jej kopia przyciągnęła nowych odbiorców. Jednak popularność Clubhouse wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na sieci i interfejsy społecznościowe oparte na głosie - makrotrend, który kryje się za mikrotrendem.

Eksperymentowanie z nowymi technologiami

Rzeczywistość rozszerzona, sterowanie głosem i uczenie maszynowe są coraz częściej wykorzystywane w segmencie urządzeń mobilnych. Ważne jest jednak, aby nie tylko podążać za modą, ale także oferować sprawdzające się rozwiązania. Na przykład funkcje AR w edytorze zdjęć lub sklepie internetowym są odpowiednie, ale w przypadku dostawy jedzenia lub usług taksówkarskich byłyby zbędne. Należy kierować się zdrowym rozsądkiem i faktami (pomocne są badania UX/CX).

Badanie niepopularnych rynków

Na przykład w USA i Chinach branża osiągnęła już nasycenie, ale w Azji Południowo-Wschodniej i Afryce liczba użytkowników telefonii komórkowej rośnie, a wiele potrzeb odbiorców nie zostało jeszcze zaspokojonych.

Testuj różne modele monetyzacji w oparciu o trendy

Na przykład w przeszłości model abonamentowy nie cieszył się dużym zainteresowaniem. Przez długi czas odbiorcy nie dostrzegali wartości płatnych produktów cyfrowych. Jednak przyzwyczajenia się zmieniają - coraz więcej osób wykupuje subskrypcję, aby usunąć reklamy lub korzystać z dodatkowych funkcji.

Jednak wartość płatnego produktu powinna być oczywista. Na przykład subskrypcja premium w serwisie YouTube nie tylko pozwala pozbyć się reklam, ale także umożliwia korzystanie z aplikacji w tle. Im więcej oczywistych korzyści oferujesz subskrybentom, tym lepiej. 

Zbadanie nowych możliwości tworzenia treści na platformie

Jednym z trendów roku 2020 jest User Generated Content (UGC), którego trzymają się zarówno Clubhouse, jak i TikTok. Możliwe jest jednak udostępnienie narzędzi do tworzenia treści nie tylko w sieciach społecznościowych, ale także w innych usługach, takich jak gry mobilne.

Polityka ma coraz większy wpływ na rozwój mobilny


Weź  pod uwagę przy formułowaniu długoterminowej strategii, zwłaszcza jeśli planujesz ekspansję międzynarodową.

Nasza lokalizacja

Agencja Interaktywna  Web Wizard.com
rok założenia 2000


52-220 Wrocław, ul. Gen. Grota-Roweckiego 8/10
NIP:        PL 899-142-54-65
REGON:   932899803

kontakt telefoniczny w godzinach 8.30 - 16.30

tel.    +48 71 346 29 73
tel. kom.  +48 502 387 145

 

Formularz kontaktowy

Od nawiązania kontaktu z Nami, dzieli Cię Tylko jeden krok, który może być początkiem długoletniej współpracy.
Z pewnością szybko ulegnie zapomnieniu treść przesłanej korespondencji, ale nigdy nie zapomnisz tego jak się czułeś podczas współpracy z nami.

Zaczynamy?

 

*

Przeglądaj Dodaj plik

Podanie powyższych danych jest dobrowolne, przy czym podanie adresu e-mail jest niezbędne do uzyskania odpowiedzi. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo dostępu do treści jej danych osobowych oraz możliwość ich poprawiania lub usunięcia.

Administratorem danych osobowych jest Agencja Interaktywna Web Wizard.com z siedzibą we Wrocławiu, ul. Gen. Grota-Roweckiego 8/10, 52-220 Wrocław prowadząca działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nr 1661331 z dnia 13.03.2003, REGON: 932899803, e-mail: biuro@webwizard.com.pl

Dane osobowe zawarte w powyższym formularzu będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce prywatności.