Aplikacje mobilne do obsługi logistyki. Obsługa procesów logistycznych przez aplikacje mobilne.
Praca z big data w logistyce to możliwość kontrolowania działań firmy. Dane pokazują sprawność łańcuchów dostaw, obciążenie magazynów, zwracają uwagę na bieżące i możliwe problemy.
Liderzy rynku stosują modele analityczne 3 razy częściej ni z pozostałe firmy z branży.
Będą kontynuowane i rozwijane modele analityczne w ciągu najbliższych 5 lat. I nie jest to zaskakujące, ponieważ big data zamyka jednocześnie kilka obszarów w branży transportowej, a wśród nich:
-
Wytyczanie tras.
Optymalizacja transportu w czasie rzeczywistym w oparciu o warunki drogowe i dostępne okna dostaw. -
Zarządzanie ryzykiem z możliwością przewidywania stabilności systemów i procesów.
-
Planowanie strategiczne sieci logistycznej w przyszłości.
-
Crowdsourcing to wykorzystanie przekazywania zasobów do dostawy.
-
Marketing w celu rozwijania nowych usług i przyciągania klientów.
-
Prognozowanie popytu i dystrybucji produktów.
-
Planowanie operacyjne z optymalizacją zasobów i personelu.
Wiele firm logistycznych nauczyło się zbierać dodatkowe informacje o swoich klientach do analizy wewnętrznej.
Przede wszystkim firmy logistyczne interesują się informacjami:
-
o popularności destynacji;
-
częstotliwość wniosków o transport;
-
warunki realizacji zamówienia;
-
dodatkowe koszty wysyłki itp.
Wszystkie te dane są gromadzone za pomocą CRM i innych narzędzi. Są potrzebne do rozwoju działań marketingowych i kolejnych produktów. Klienci również na tym korzystają. Nie jest niczym niezwykłym wprowadzenie kont osobistych dla klientów. Zawierają aktualne informacje, wybór taryf w zależności od czasu dostawy itp.
Jak rozwiązania IT i analityka predykcyjna pomagają zarabiać więcej
Typowe rozwiązania informatyczne do zarządzania logistyką analizują dane ze zleceń transportowych w trakcie zarządzania harmonogramem załadunku/rozładunku. Odrębną ilość danych uzyskujemy z dodatkowych statusów i ustawień klienta (zużycie paliwa, szybkość realizacji zamówień, czas przechowywania towaru w magazynie itp.).
A to dopiero początek wielkich zmian. Bo w przyszłoć, biorąc pod uwagę rozwój technologii cyfrowych ci możemy sie spodziewać, że:
-
Sfera transportu ładunków będzie w pełni obejmować big data wraz z technologiami zautomatyzowanymi: Blockchain, IoT, AR/VR, ML, AI.
-
Usługi w chmurze będą wspierać elastyczną i dynamiczną logistykę.
-
Internet Rzeczy rozszerzy usługę logistyczną.
-
Chatboty i roboty będą wykorzystywane do zarządzania większością operacji logistycznych.
-
Dostawcy usług logistycznych zwiększą wykorzystanie aplikacji mobilnych.
-
Bezpieczeństwo logistyczne i systemy cyberbezpieczeństwa będą priorytetami w dziedzinie technologii logistycznych.
Rozwój platform cyfrowych i wykorzystanie big data znacząco wpłynie na rynek przewozów towarowych. Nastąpi przejście od wyceny przetargowej do wyceny dynamicznej. Model ten pozwoli uczestnikom rynku transportu i logistyki na bardziej efektywną pracę. Mogą się pojawić platformy na której technologia wyceny oparta będzie na analizie bieżącego popytu, a także ratingu przewoźnika towarowego.
W dziedzinie logistyki aplikacje mobilne dla transportu ciężarowego można z grubsza podzielić na:
Aplikacje mobilne zorientowane na dokumenty
Aplikacje te ułatwiają zarządzanie dokumentami w firmach logistycznych i transportowych działających w branży transportu ciężarowego. Uporządkowanie dokumentów ułatwia poruszanie się po sprawach firmy i przyspiesza niezbędne procesy.
Aplikacje mobilne dla dyspozytorów
W branży transportowej takie aplikacje umożliwiają kontrolowanie dostaw i monitorowanie ruchu pojazdów w czasie rzeczywistym. Wystarczy jedno kliknięcie, aby kierowca zgłosił realizację konkretnego zamówienia lub był informowany o zmianach w czasie rzeczywistym. Takie aplikacje znacznie usprawniają interakcję między kierowcami a dyspozytorami, co ma pozytywny wpływ na jakość przewozów.
Aplikacje mobilne do sterowania pracą kierowcy
W tym przypadku nacisk kładziony jest na obliczanie odległości przebytej przez pojazd (co oznacza, że można obliczyć zużycie paliwa). Jedną z cech takich aplikacji jest możliwość obliczania kosztów i rejestrowania, ile pieniędzy wpłynie w ramach zamówień od klientów.
Aplikacje mobilne umożliwiające znalezienie najlepszej trasy
Aplikacje te są szczególnie interesujące dla firm transportowych, ponieważ nie tylko biorą pod uwagę najkrótszą i najtańszą trasę, ale także obliczają optymalny czas dostawy lub trasę uwzględniającą korki i wypadki, które mogą utrudnić przejazd. Dzięki takim aplikacjom można znacznie zaoszczędzić lub zyskać na szybkości dostawy w porównaniu z konkurencją.
Aplikacje mobilne dla maklerów frachtujących
Funkcje takich mobilnych aplikacji dla kierowców ciężarówek obejmują wyszukiwanie opcji przeładunku lub załadunku pojazdów, przenoszenie ładunków między przewoźnikami lub pomoc w załatwianiu najlepszych formalności. Aplikacje będą szczególnie przydatne dla podmiotów świadczących usługi maklerskie (w tym dla agentów celnych), ponieważ pozwolą na usprawnienie i uporządkowanie wszystkich danych, zmniejszenie liczby błędów i poprawę efektywności.
Mobilne aplikacje magazynowe
Te aplikacje wysyłkowe mają na celu uproszczenie interakcji między nadawcami a magazynem oraz służą do rejestrowania i lokalizowania przesyłek. Korzystanie z takich aplikacji upraszcza proces załadunku i rozładunku.